Home Page

La Regola del 14

La Regola del 14 è stata pubblicata da Malcolm McDonald nel 1998 e consente di calcolare se ci sono gli estremi per una manovra di squeeze o meno.

La Regola si può applicare in qualsiasi momento della fase del Gioco e consiste nel verificare se la somma dei seguenti addendi arriva al totale di 14:

    a) Perdenti (già perse o inevitabili)

    b) Vincenti (prese già incassate o che possono essere incassate senza condizioni)

    c) numero delle carte soggette alla manovra di squeeze

Ecco un esempio applicativo:

Dealer S

 QT9

 

 xxx
 Txx
 KQxx
 xx

 xxx
 KJxx  Txxx
 AKQ  Jxxx
 JT98  xx

 

 AKJxx

 

 AQ
 xxx
 Axx

La Licita è andata così:

Est

Sud

Ovest Nord
1 ! P 2

4

P P P

Ovest riscuote tre giri di quadri e poi intavola il Fante di fiori.

A causa del Contro Informativo di Ovest, Est ha la certezza che il Re di cuori è mal messo e per la decima presa può solo sperare nell'affrancamento della 4ª carta di fiori del Morto trovando i Resti del Colore equamente divisi.

Tuttavia, Ovest si chiede se può organizzare una manovra di squeeze su Ovest, qualora, assieme al Re di cuori anche abbia la quarta di fiori.

Per averne conferma il Giocante può ricorrere alla Regola del 14.

Nel suo caso le perdenti inevitabili sono 3 (già pagate), le vincenti sono 9 (5 a picche + l'Asso di fiori) e le carte della mano di Ovest soggette a squeeze sono 2 (la quarta fiori + il Re di cuori):

3 + 9 + 2 = 14

e questo significa che la squeeze è plausibile.

Lo stesso conto può essere fatto in ogni momento.

Ad esempio, dopo i primi 4 giri e la battuta di tutti gli Atout si ha:

3 + 6 + 5 = 14

dove 3 sono le prese già perse, 6 sono quelle già incassate e 5 sono le carte soggette alla manovra di squeeze (Rx a cuori e T9x a fiori).

This Rule of Fourteen can be applied at trick one or whenever the declarer has made the determination that the contract can be made minus one trick, or within one trick of making the contract.

This Rule of Fourteen may also be employed against each defender separately for double squeezes.

Tricks that can be won in the threat suits may be counted with winners or with cards that must be held by a defender in the threat suit, as long as they are not counted twice. It is the opinion of the author that Pseudo-Squeezes always add up to 13.

In the words of the author the Rule of 14 does not assist the declarer to determine whether the conditions necessary for the squeeze to succeed exist, nor does the Rule of 14 indicate the proper technique for the execution of the squeeze.

The Rule of 14 simply indicates that a squeeze is possible.

The Rule of 14 is effective because the central and basic concept underlying the squeeze play is that a defender does not have sufficient physical space in his/her hand to hold all of the cards needed to successfully defend, which, if the opposite were true, then the defender would hold more that 13 cards.

An example, as presented in the article, illustrates and clarifies this concept (see diagram below):

West leads the ¨Ace and wins the second trick with ¨King and the third trick with ¨Queen. West then leads the §Jack.

South, at this point, can count nine tricks: 5 Spades plus 1 Heart plus 3 Clubs and is short one trick to fulfill the contract. Since West doubled for Takeout, South will definitely lose the Heart finesse.

South could also hope that the Clubs split 3-3 to set up the 13th Club as the trick necessary to fulfill the contract, but again this seems doubtful owing to the double by West, who has announced shortage in Spades, played 3 Diamonds, and promised 4 Hearts, leaving at least a 4-card Club suit.

After winning the 3 Diamond tricks and switching to the §Jack, which Declarer wins, South pulls three rounds of trump ending in hand.

West has to discard either a Heart or a Club.

West discards ©2 to guard the possible Club winner. When the declarer continues to play two more trump tricks, West must find two more discards.

West is squeezed.

If West discards a Club, then the §7 in the dummy becomes a winning trick and the declarer throws the losing Heart trick.

If West discards two Heart tricks, then the declarer can play the ©A, dropping the ©K held by West, making the ©Q the tenth trick, thereby fulfilling the contract.

Indice